Cinc anys de treball. És el temps que ha tardat el pintor de la Ribera, Rafael Armengol (Benimodo, 1940) a crear l’última sèrie de la seua obra per a l’exposició que inaugura aquest divendres, dia 8 de juny, en la Sala d’Exposicions Municipal d’Algemesí. Organitzada per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Algemesí, la Col·lecció Martínez Guerricabeitia i el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València amb el títol «Rafael Armengol. Parelles de Tiepolo» està dedicada a Giovanni Battista Tiepolo, una de les figures més importants del rococó italià.
Comissariada pel periodista i professor de la Universitat de València Martí Domínguez i l’equip curatorial d’Algemesí i del màster del Patrimoni Cultural d’Història de l’Art, aquest projecte consta de dos parts. La primera, una exposició composta per una trentena d’obres, algunes d’elles de gran format, que destaquen pel desenvolupament del color que realitza l’artista sobre cadascun dels llenços. La segona part és una instal·lació de metacrilats transparents que projecten, a través de la llum, el cromatisme creat per Armengol, que aprofundeix així en la teoria dels colors.
Aquesta exposició és la continuació de treballs anteriors en què Armengol abordava les figures del Renaixement, com Botticelli, Uccelloo Mantegna. “Ara és el torn del barroc, representat per Tiepolo, un pintor i gravador italià que va treballar la mitologia i la sensualitat. Armengol, a partir de figures extretes de les composicions de Tiepolo, crea parelles –d’ací el títol de l’exposició– i juga amb la percepció del color aprofitant les tensions visuals entre els personatges”, afig el comissari.
Com assenyala Pere Blanco, regidor de Cultura, “Algemesí dedica cada any una exposició especial a grans artistes de la Ribera, com han sigut les mostres d’Ignacio Pinazo, Leonardo Borràs, Esteve Adam, Pellicer Pla i, recentment, Manolo Boix. Portàvem temps intentant encaixar agendes, per la qual cosa no dubtàrem a sumar-nos immediatament al projecte de la Universitat de València”.
L’alcaldessa Marta Trenzano destaca l’espectacularitat de l’obra, pel seu gran format i la seua composició cromàtica, i el tractament original del color que caracteritza la recerca d’Armengol, i que en la instal·lació del claustre del Museu de la Festa es presenta com un autèntic “alquimista del color”.
En l’exposició destaca la sèrie en progressió a escala de «Jove amb mandolina» de Tiepolo. La sèrie està formada per cinc peces ‘in crescendo’ fins a arribar a una abstracció molt suggeridora, fent ús d’una tècnica artística, manual i precisa, la gradació cromàtica de la qual a força de línies verticals té aparença electrònica (píxel), però resulta ser un treball d’orfebre i obté com a resultat una autèntica “filigrana artística”.